Ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία το 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας, το οποίο συνδιοργανώνεται κάθε χρόνο από το Γραφείο Ποιήσεως, με πρόεδρο τον ποιητή και μέλος του PEN Greece, κ. Αντώνη Σκιαθά και τον καθηγητή, Διευθυντή του μεταπτυχιακού τμήματος Δημιουργικής Γραφής, του Πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας, Πρόεδρο του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας και ποιητή, επίσης μέλος του PEN Greece κ. Τριαντάφυλλο Κωτόπουλο, και Project Manager την κ. Λιάνα Ζωζά.
Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος, Λιάνα Ζωζά, Αντώνης Σκιαθάς
Τα εγκαίνια του Φεστιβάλ έγιναν την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2023, 19.00, στον Πολυχώρο Εικαστικών Δράσεων Αγορά Αργύρη με την παρουσίαση του art project Αόρατοι Άνθρωποι | Αόρατες Σκέψεις, Invisible People | Invisible Thoughts στο οποίο συμμετείχαν Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες και περιλαμβάνονταν ζωγραφικά έργα, εγκαταστάσεις, κατασκευές, video art και performances.
Η επιμέλεια ήταν της κ. Λιάνας Ζωζά.
Έλαβαν μέρος οι: Anne Beigbeder Sollis | Bleeps | Brendan Kelly | Toulouse | Βιλελμίνη Ανδριώτη | Ιωάννης Κουρταλής | Μάκης Κυριακόπουλος | Κώστας Λάκης | Πάνος Λιάπης | Αγγελική Λόη | Ανδρέας Λυμπεράτος | Αλέξανδρος Μαγκανιώτης | Χριστίνα Μήτρεντσε | Δημοσθένης Μπογιατζής | Ισμήνη Μπονάτσου | Ανδρέας Νικολάου | Βασιλική Πανταζή | Γεύσω Παπαδάκη | Διονύσης Παππάς | Βιργινία Φιλιππούση | Γιάννης Χρηστάκος και η εικαστική ομάδα Meta-i-dolls: Dome Κatze (Κατερίνα Οικονόμου) | Chimera (Έλλη Λεβεντέρη) | Akai (Βάσια Μετσίνη) | Αnima Creativa (Ελβίρα Παπαιωάννου) | Margay ( Μυρτώ Καπνιστή) | Finy (Κατερίνα Κυριαφίνη) | Step of Color (Φαίη Σκαρδή) | Sakura (Βιλελμίνη Ανδριώτη) | Naf (Ναυσικά Τζανουλίνου) | Kelly (Κέλλυ Ταρενίδη) | Nastya (Αναστασία Τσουτσουκά) | Polimnia (Μελίνα Κουβάκη) | Prax (Πραξιθέα Αριστείδου). Performance Therapy with Antigone by Ginger F. Zaimis. Performance by Meta-i-dolls σε συνεργασία με το Γ’ Εργαστήριο Γλυπτικής της ΑΣΚΤ και τον καθηγητή Γιάννη Μελανίτη. Portraits by Peny Delta.
Στην Αγορά Αργύρη φιλοξενήθηκε και μέρος του art project Η Αφροδίτη σήμερα σε συνεργασία με την Ένωση Τσέχων Χαρακτών Hollar και το Κέντρο Κλασικών Σπουδών του Ινστιτούτου Φιλοσοφίας της Τσέχικης Ακαδημίας Επιστημών και παράλληλα στην Cube Gallery, όπου την Παρασκευή, 08.09, 11.00, έγινε ξενάγηση από τον Pavel Piekar, Πρόεδρο της Ένωσης Τσέχων Χαρακτών HOLLAR. Έλαβαν μέρος οι: Mikoláš Axmann | Karel Beneš | Jan Blaha | Šimon Brejcha | Dušan Černý | Petr Fiala | Petr Hampl | Pavel Holeka | Tomáš Hřivnáč | Ditta Jiřičková | Martin Mulač | Petr Palma | Pavel Piekar | Martin Raudenský | Zuzana Růžičková | Jiří Slíva | Ladislav Sýkora | Petr Štěpán | Hana Šuranská | Jana Šindelová | Eva Vlasáková | Bohunka Waageová. Την Παρασκευή, 08.09, 10.00 παρουσιάστηκε στην συνοικία των Προσφυγικών, εικαστικό δρώμενο σε εγκαταλελειμμένα κτίρια της πόλης.
Αντώνης Σκιαθάς
Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος
Την Παρασκευή, 08.09, στις 20.00, παράλληλα με τις ποιητικές αναγνώσεις, πραγματοποιήθηκε στην Achaia Clauss, μουσική performance από τον διεθνή μουσικό Δημήτρη Βασιλάκη.
Δημήτρης Βασιλάκης
\
Τέσυ Μπάιλα, Κώστας Κρεμμύδας
Το Σάββατο, 09.09, στις 10.00, πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στο Ίδρυμα Ελληνική Διασπορά
και στην συνέχεια ποιητικές αναγνώσεις στην Οικία Περιβολαρόπουλου, 12.00-14.00 όπου συμμετείχαν οι ποιητές: Ελένη Αράπη, Δημήτρης Βαρβαρήγος. Χριστίνα–Παναγιώτα Γραμματικοπούλου, Marija Dejanović, Στάθης Ιντζές, Ευτυχία – Αλεξάνδρα Λουκίδου, Gokcenur Celebioglu, Ηλίας Φραγκάκης, Γιώργος Ρούσκας, Χριστίνα Λαμπούση, Nina Medved, Ηλίας Μέλιος, Γιάννης Στεφανάκις, Ασημίνα Ξηρογιάννη, Κατερίνα Λιάτζουρα, Δημήτρης Βασιλάκης, Πηνελόπη Αλιβιζάτου, Κλεονίκη Δρούγκα, Σωτήρης Λυκουργιώτης, Μαρία Χριστοδούλου, Denis Scofic.
Κατερίνα Λιάτζουρα
Ελένη Αράπη
Δημήτρης Βαρβαρήγος
Ηλίας Φραγκάκης
Το Σάββατο, 09.09, στις 20.00 πραγματοποιήθηκε στην Βίλα Κόλλα, η μουσική εκδήλωση με τίτλο: ”Κωστής Παλαμάς: Οι μούσες που αγάπησα”, σε μουσική Σάκη Παπαδημητρίου και κείμενο Μαρίας Παναγιωτακοπούλου, με την συμμετοχή του ηθοποιού Κώστα Καστανά.
Κώστας Καστανάς
Την Κυριακή, 10.09, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν ξενάγηση στο Μεσολόγγι, στον Κήπο των Ηρώων και στην Πινακοθήκη σε συνεργασία με το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Μεσολογγίου και το βράδυ της ίδιας ημέρας, στις 20.00 έγινε μουσική εκδήλωση στον όμορφο κήπο του Πολύεδρου, 20.00, με κεντρικό θέμα τους Γκρεκάνους ποιητές.
Στο 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας, το οποίο λαμβάνει χώρα φέτος από τις 4 έως τις 14 Σεπτεμβρίου 2023 με τη συμμετοχή 70 ποιητών και ποιητριών από είκοσι χώρες, συμμετείχαν:
ΕΛΛΑΔΑ: Δημήτρης Αλεξίου, Πηνελόπη Αλιβιζάτου, Ελένη Αράπη, Δημήτρης Βαρβαρήγος, Δημήτρης Βασιλάκης, Χριστίνα-Παναγιώτα Γραμματικοπούλου, Θάνος Γώγος, Νίκη Δρούγκα, Νίκος Ερηνάκης, Στάθης Ιντζές, Παναγιώτης Κερασίδης, Νίκος Κιχέμ Κοτσαμπουγιούκης, Έλσα Κορνέτη, Μαρία Κούρση, Κώστας Κρεμμύδας, Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος, Χριστίνα Λαμπούση, Κατερίνα Λιάτζουρα, Ευτυχία-Αλεξάνδρα Λουκίδου, Σωτήρης Λυκουργιώτης, Μάνια Μεζίτη, Ηλίας Μέλιος, Μαρίνα Μιχαήλ-Χρηστάκη, Αλεξάνδρα Μπακονίκα, Αντωνία Μποτονάκη, Ασημίνα Ξηρογιάννη, Τάσσος Παγιασλής, Αριστέα Παπαλεξάνδρου, Σωτήρης Παστάκας, Σοφία Περδίκη, Γιώργος Ρούσκας, Λιάνα Σακελλίου, Αντώνης Σκιαθάς, Γιάννης Στεφανάκης, Βαγγέλης Τασιόπουλος, Τόνια Τζιρίτα-Ζαχαράτου, Τασούλα Τσιλιμένη, Ηλίας Φραγκάκης, Βαρβάρα Χριστιά.
ΚΥΠΡΟΣ: Ελένη Αρτεμίου-Φωτιάδου, Μαρία Χριστοδούλου
ΑΛΒΑΝΙΑ: Dashamir Malo, Βαγγέλης Ζαφειράτης
ΒΕΝΕΖΟΥΕΛΑ: Norys Odalia Saavedra Sanchez
BIETNAM: Mai Văn Phấn
ΒΟΛΙΒΙΑ: Veronica Delgadillo, Sulma Montero
ΙΤΑΛΙΑ: Leo Luceri, Fernando Pensa, Salvatore Tommasi
ΚΟΛΟΜΒΙΑ: Rómulo Bustos Aguirre, Daniel Montoya, Fredy Yezzed
ΚΟΥΒΑ: Giselle Lucía Navarro
ΚΡΟΑΤΙΑ: Marija Dejanović
ΜΑΛΙ: Ismael Diadié Haidara
ΝΟΡΒΗΓΙΑ: Henning Bergsvåg, Μ. Seppola Simonsen
ΣΛΟΒΑΚΙΑ: Mila Haugová, Zuzana Husárová
ΣΛΟΒΕΝΙΑ: Nina Medved, Denis Skofic
ΤΟΥΡΚΙΑ: Gokcenur Celebioglu, Ahmet Kuntberk, Selahatin Yolgiden
ΤΣΕΧΙΑ: Pavel Piekar, Kateřina Rudčenková, Simona Racková
ΤΥΝΗΣΙΑ: Marianne Catzaras
ΧΙΛΗ: Andrea Quiñones Rubio
Με πολλή χαρά το PEN Greece συμμετείχε στο 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας, το οποίο αφιερώθηκε φέτος στον Αντώνη Καργιώτη και σε όλους όσοι υποφέρουν από την καταστροφική πλημμύρα. Συγκεκριμένα το σωματείο μας εκπροσώπησε η Γ. Γραμματέας Τέσυ Μπάιλα, η οποία φιλοξενήθηκε από τις 7-10 Σεπτεμβρίου στην Πάτρα.
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά για την τιμητική πρόσκληση του Φεστιβάλ στο Σωματείο μας τους κ.κ. Αντώνη Σκιαθά, Πρόεδρο του Γραφείου Ποιήσεως, Τριαντάφυλλο Κωτόπουλο, Πρόεδρο του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας, Λιάνα Ζωζά, Project Manager του Φεστιβάλ, τη συνοδό μας Μαρία Κοκολάκη και όλους όσοι συνέβαλαν σε αυτήν την τεράστια γιορτή του πολιτισμού προσφέροντας μια πολύτιμη και αξέχαστη εμπειρία στους συμμετέχοντες. Και παράλληλα, να εξάρουμε τον πολιτισμικό αυτόν θεσμό που μας αγκάλιασε όλους και μας πρόσφερε την αγάπη του, τη ζέστη του φιλοξενία, πολύτιμες ιστορικές γνώσεις και σύγχρονη τέχνη. Κυρίως όμως την αίσθηση ότι η τέχνη μπορεί να αλλάξει τον κόσμο και ο πολιτισμός να γίνει καθημερινός τρόπος ζωής.
Ακολουθεί η ομιλία της της Γ. Γραμματέα του σωματείου μας κ. Τέσυς Μπάιλα
Τέσυ Μπάιλα
6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας
Τίτλος Ομιλίας:
PEN Greece: Η ποίηση είναι ακραίως επικίνδυνη
Καλησπέρα σας,
Κ. Σκιαθά, κ. Κωτόπουλε, αγαπητοί φίλοι,
Αρχικά θα ήθελα εκ μέρους της Προέδρου του Σωματείου, κ. Ντίνας Σαρακηνού και του Δ.Σ. του PEN Greece να σας ευχαριστήσω για την τιμή της πρόσκλησης και να ευχηθώ, το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης της Πάτρας, ένας τόσο σημαντικός θεσμός για την ελληνική και την παγκόσμια ποίηση, να μακροημερεύσει και να είναι πάντα ένα ουσιαστικό σημείο πολιτισμικής αναφοράς στη χώρα μας αλλά και διεθνώς. Χαιρετίζουμε ως PEN Greece, Πανελλήνιο Σωματείο Λογοτεχνών και Φίλων της Λογοτεχνίας, το εξαιρετικό αυτό φεστιβάλ.
Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω με τη ρήση του Χάιντεγκερ: «Η οδός της ποίησης είναι μια επικίνδυνη οδός». Σε μια από τις τελευταίες του συνεντεύξεις και μετά από σχετική μου ερώτηση για τον φάκελο Ελληνική ποίηση του λογοτεχνικού περιοδικού Literature το 2018, ο Νάνος Βαλαωρίτης συμπλήρωσε τη φράση με το επίρρημα «ακραίως». «Η ενασχόληση με την Ποίηση είναι ακραίως επικίνδυνη», είχε απαντήσει και αναντίλεκτα, στην πάροδο του χρόνου, η ποίηση έγινε «σηματωρός και κήρυκας» της ελληνικής ανθρωπογεωγραφίας, προβάλλοντας την κύρια λειτουργία της που δεν είναι άλλη από τη μέγιστη επαναστατική δράση, δράση που προϋποθέτει σθένος πάνω από όλα και ρωμαλέα φωνή.
Κι ενώ στις μέρες μας η ελευθερία της έκφρασης είναι διάτορης σημασίας και τυπικά αδιαπραγμάτευτη ως βασική αρχή της ελληνικής δημοκρατίας σύμφωνα με το άρθρο 11 του Συντάγματος, δεν είναι λίγες οι φορές που το αναφαίρετο αυτό δικαίωμα δέχθηκε μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά τα πυρά της εκάστοτε εξουσίας. Οι ποιητές εκδιώχθηκαν και το έργο τους καταδικάστηκε, λογοκρίθηκε, ενίοτε κατέληξε στην πυρά και αφανίστηκε. Πάντοτε όμως κατάφερε να ανάψει τη σπίθα της αμφισβήτησης, να πυροδοτήσει τη μεταλαμπάδευση ιδεών εννοιολογικής σημασίας και εν τέλει να καταλύσει την απάθεια και τον εφησυχασμό, όταν οι κοινωνίες το είχαν ανάγκη.
Σε όλο τον κόσμο όμως, ακόμη και σήμερα, διώκονται ποιητές για το έργο τους. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του PEN International, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022, σε περιοχές του κόσμου, όπως το Μπαχρέιν, το Μπαγκλαντές, τη Λευκορωσία, την Κίνα, την Ινδία, το Ιράκ, το Ιράν, το Κουβέιτ, το Μαρόκο, τη Μιανμάρ, το Ομάν, τη Σαουδική Αραβία, την Ισπανία, αλλά και σε Σρι Λάνκα, Τουρκία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), Ηνωμένο Βασίλειο και Βιετνάμ, στη Βενεζουέλα και στη Βραζιλία, τις Φιλιππίνες και τη Σρι Λάνκα, αλλά και σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου, συγγραφείς και ποιητές φυλακίστηκαν και κρατούνται για αόριστα διατυπωμένα αδικήματα. Πολλοί έχουν εκδιωχθεί ή έχουν αναγκαστεί να αυτοεξοριστούν και άλλοι έχουν μυστηριωδώς εξαφανιστεί, όπως συνέβη στην περίπτωση του ποιητή Bahati από τη Ρουάντα ή έχουν καταδικαστεί σε πολυετή φυλάκιση, όπως ο κινέζος ποιητής Gui Minhai, ο οποίος αυτή την στιγμή εκτίει δεκαετή ποινή φυλάκισης για το έργο του. Ενδεικτικά αναφέρω μόνο αυτά τα δύο παραδείγματα. Στην έρευνα του PEN όμως, η οποία αριθμεί 100 σελίδες περίπου, μπορεί κανείς δυστυχώς να διαβάσει αναρίθμητες περιπτώσεις ποιητών σε όλο τον κόσμο και, πιστέψτε με, τα στοιχεία είναι συγκλονιστικά και αξίζουν της προσοχής όλων μας.
Είναι γνωστό ότι πάντοτε, οι σκεπτόμενοι ποιητές ήταν το υποκείμενο φόβου για τις εξουσίες. Όπως φαίνεται από την έκδοση των φακέλων της Αστυνομίας του Παρισιού συστηματική ήταν επί χρόνια η παρακολούθηση των Ουγκώ, Ρεμπώ, Βερλαίν, Μπρετόν, Κολέτ κ.ά. Επίσης, τα παραδείγματα των Λόρκα, του Λουίς Αραγκόν, του Μπρέχτ, αλλά και του Νερούδα δείχνουν ακριβώς αυτό: Πόσο επικίνδυνη γίνεται μια φωνή, όταν η συνείδησή της δεν την αφήνει να αποδεχτεί τα κακώς κείμενα και δεν δέχεται να σιωπήσει.
Αλλά και στην Ελλάδα δεν είναι λίγες οι φορές που ποιητές γνώρισαν την εξορία, τους βασανισμούς και τη φυλακή με πρόσχημα τη δράση τους, όταν εκείνο που ήταν ιδιαίτερα καταδικαστέο ήταν το κάλεσμα για αφύπνιση και δράση των λόγων τους.
Από την αρχαιότητα έως τα τελευταία χρόνια τα παραδείγματα είναι πάμπολλα: Και οι τρεις κορυφαίοι τραγικοί ποιητές της Αρχαιότητας, Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, πέθαναν στην εξορία. Ο Αριστοφάνης επίσης. Πέθανε εξόριστος από ασιτία. Ο Οβίδιος εξορίστηκε σε γη του πόντου. Στα νεότερα χρόνια, με την επιβολή της χούντας των συνταγματαρχών ο Γιάννης Ρίτσος, ο Κώστας Βάρναλης, ο Γιάννης Θεοδωράκης, ο Μανώλης Αναγνωστάκης και πολλοί άλλοι στοχοποιήθηκαν, λογοκρίθηκαν, βασανίστηκαν, εξορίστηκαν, καταδικάσθηκαν ακόμα και σε θάνατο, καθώς οι πρωτεργάτες της επαίσχυντης επταετίας αποδείχθηκαν ένθερμοι ζηλωτές της ανελευθερίας του λόγου και της έκφρασης. Στην αβυσσαλέα σιωπή που επέβαλαν και σε εκείνη που οι δημιουργοί αποφάσισαν να ενστερνιστούν συμβολικά ως αντίδραση στη φαιδρότητα που ευαγγελίζονταν οι συνταγματάρχες, η ποίηση όρθωσε το πνευματικό της ανάστημα. Χαρακτηριστική είναι η περίφημη δήλωση του Γιώργου Σεφέρη κατά της χούντας, οι αγωνιστικές δημιουργίες του Γιάννη Ρίτσου και του Μίκη Θεοδωράκη, δημιουργοί οι οποίοι συνέχισαν να παράγουν πολιτισμό κάτω από ιδιαίτερα επικίνδυνες συνθήκες.
Καθώς το PEN Greece είναι το επίσημο παράρτημα του PEN International στη χώρα μας, ενός σωματείου με παγκόσμια επίδραση που ιδρύθηκε το 1921 και μετρά 148 παραρτήματα σε όλο τον κόσμο έως σήμερα, δεν θα μπορούσε να μην έχει ως κύριο και πρωταρχικό του στόχο την ελευθερία της έκφρασης. Ακολουθώντας τον καταστατικό χάρτη του PEN International, φιλοδοξεί να αναδείξει προβλήματα που μπορεί να εντοπιστούν και αφορούν στη στέρηση της ελεύθερης έκφρασης, δηλαδή της ελεύθερης διακίνησης πνευματικών και ηθικών αξιών, θεωρώντας εκ προοιμίου την ελευθερία του λόγου ως το μέγιστο κοινωνικό αγαθό. Μια ελευθερία που είναι συνώνυμη με τη δημοκρατία, συνεπώς και με την ίδια την ταυτότητα της ποίησης. Για τον λόγο αυτό, το PEN Greece διοργάνωσε φέτος τον Μαραθώνιο κατά της λογοκρισίας. Τιμώντας την 24η Ιουλίου, Ημέρα Μνήμης για την Αποκατάσταση της Δημοκρατίας στη χώρα μας, τα μέλη του PEN Greece διάβασαν αποσπάσματα από λογοκριμένα βιβλία σε βίντεο τα οποία αναρτήθηκαν στα social media αλλά και στο κανάλι του σωματείου στο youtube. Και συνεχίζουμε. Επειδή η ποίηση, όπως είπε ο Ελύτης, είναι «πηγή αθωότητας, γεμάτης επαναστατικές δυνάμεις» και αποστολή του ποιητή «είναι να κατευθύνει τις δυνάμεις αυτές κατεναντίον ενός κόσμου, που δεν μπορεί να αποδεχτεί η συνείδησή του».
Σας ευχαριστώ θερμά.
Ακολουθεί η ομιλία της της Γ. Γραμματέα του σωματείου μας κ. Τέσυς Μπάιλα στην Αγγλική Γλώσσα
6th Patras World Poetry Festival
Talk by Tessy Baila,
PEN Greece G. Secretary
Talk Title:
PEN Greece: Poetry is extremely dangerous
Honorable President Mr. Skiathas, Mr. Kotopoulos, Honorable delegates,
Good evening,
First of all, I would like on behalf of our President Mrs. Dina Sarakinou and the Board of Directors of PEN Greece to thank you for the honor of the invitation on your behalf and to wish that the Patras Internaional World Poetry Festival, such an important institution for Greek and world poetry, will continue to be held for a long time and will always be an essential point of cultural reference not only in our country but also internationally. We, as PEN Greece, Hellenic Literature and Friends of Literature Association, welcome this excellent festival.
Kindly allow me to begin with Heidegger’s quote: “The road of poetry is a dangerous road.” Nanos Valaoritis, in one of his last interviews and for a related question from me about the Greek poetry file of the literary magazine Literature in 2018, completed the Heidegger’s opinion with the adverb “extremely”. “Dealing with Poetry is extremely dangerous”, he answered and without objection, over time, poetry became a “beacon and herald” of Greek anthropogeography, projecting its main function which is none other than maximum revolutionary action, an action which it presupposes vigor above all else and a robust voice.
And while nowadays freedom of expression is of paramount importance and formally non-negotiable, as a basic principle of the Greek democracy according to article 11 of our Constitution, there are not a few times when this inalienable right has been metaphorically as well as literally fired upon by the authorities of the time. Poets were expelled and their work was condemned, censored, sometimes burned and destroyed. But it has always managed to ignite the spark of questioning, ignite the transmission of ideas of conceptual importance and ultimately catalyze apathy and complacency when societies needed it.
But all over the world, even today, poets are persecuted for their work. According to PEN International’s Case List, throughout 2022, in regions of the world such as Bahrain, Bangladesh, Belarus, China, India, Iraq, Iran, Kuwait, Morocco, Myanmar, Oman, Saudi Arabia, Spain, but also in Sri Lanka, Turkey, United Arab Emirates (UAE), United Kingdom and Vietnam, Venezuela and Brazil, the Philippines and Sri Lanka, but also in many other parts of the world, writers and poets were jailed and held for vaguely worded offences. Many have been expelled or forced into self-exile, and others have mysteriously disappeared, as in the case of the Rwandan poet Bahati, or have been sentenced to years in prison, such as the Chinese poet Gui Minhai, who is currently serving a ten-year prison sentence for his work. I just ostensively mention only these two examples. But in PEN’s research document: Impunity Reigns – Writers Resist: PEN International Case List 2022, which is about 100 pages long, one can unfortunately read innumerable cases of poets all over the world and, believe me, the evidence is shocking and deserves the attention of all of us.
It is known that always, thinking poets were the subject of fear for the authorities. As can be seen from the release of the files of the Paris Police, the surveillance of Hugo, Rimbaud, Verlaine, Breton, Colette, etc. was systematic for years. Also, the examples of Lorca, Luis Aragon, Brecht, and Neruda show exactly this: How dangerous a voice becomes, when its conscience does not let it accept the bad behaviors of the regimes and does not accept to be silent.
But even in Greece there are not a few times when poets experienced exile, torture and prison under the pretext of their action, when what was particularly condemnable was the call for awakening and action of their words.
From the ancient to recent years, examples abound: All three of the leading tragic poets of Antiquity, Aeschylus, Sophocles, Euripides, died in exile. Aristophanes too. He died in exile of starvation. Ovid was exiled to the land of Pontus. In recent years, with the imposition of the junta of colonels, Yiannis Ritsos, Kostas Varnalis, Yiannis Theodorakis, Manolis Anagnostakis and many others were targeted, censored, tortured, exiled, even sentenced to death, as the authoritarian regime of the shameful seven-year period proved to be ardent zealots of freedom of speech and expression. In the abysmal silence they imposed and in that which the creators decided to symbolically embrace as a reaction to the ferocity preached by the colonels, poetry straightened its spiritual stature. The famous statement against the junta of Giorgos Seferis, the militant creations of Yiannis Ritsos and Mikis Theodorakis, creators who continued to produce culture under particularly dangerous conditions.
As PEN Greece is the official branch of PEN International in our country, an association with global influence that was founded in 1921 and counts 148 branches around the world to date, it could not but have as its main and primary goal the freedom of expression. Following the charter of PEN International, it aspires to highlight problems that can be identified and concern the deprivation of free expression, i.e. the free movement of intellectual and moral values, considering from the outset freedom of speech as the greatest social good. A freedom that is synonymous with democracy, therefore with the very identity of poetry. For this reason, PEN Greece organized the Marathon against censorship this year.
Honoring July 24th, the Memorial Day for the Restoration of Democracy in our country, the members of PEN Greece read excerpts from censored books in videos that were posted on social media and on the association’s YouTube channel. And we go on. Because poetry, as Elytis said, is “a source of innocence, full of revolutionary forces” and the poet’s mission “is to direct these forces against a world that their conscience cannot accept”.
Thank you.
Copyright © 2023 HELLENIC LITERARY AND FRIENDS OF LITERATURE ASSOCIATION, All rights reserved.
You are receiving this email because you opted in via our website.
Our mailing address is:
HELLENIC LITERARY AND FRIENDS OF LITERATURE ASSOCIATION11 Petridou Str,
Athens 111 43Greece
Add us to your address book
Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.
Reply
Forward